یکبار برای همیشه، معنی B2B و B2C چیست؟

بازاریابی به روش B2B

واژه B2B کوتاه شده عبارت Business to Business است. یعنی محصول و خدماتی که یک بیزینس به بیزینس دیگر بازاریابی کرده است. برای مثال نوع معاملات آژانس‌های تبلیغاتی ، میزبانی وب ، خدمات طراحی گرافیک، محصولات مبلمان اداری، صاحبان دفاتر اداری که آنها را اجاره می‌دهند یا خرده فروشان جزئی از این نوع بازاریابی هستند.

بازاریابی به روش B2B چطور عمل میکند؟

همانطور که در بالا گفته شد، ‌B2B قالب و مدلی از فروش محصولات یک شرکت به شرکت دیگر است. برای مثال یک کارخانه لاستیک‌سازی باید محصولاتش را به کارخانه اتومبیل سازی بفروشد.
مساله بعدی فروشی است که از طریق عمده فروشان به خرده فروشان انجام می گیرد تا آنان محصولات را به دست مصرف کنندگان برسانند. فروش محصول به خرده فروشان نیز در دسته معاملات B2B قرار می‌گیرد.
روابط در نوع معامله B2B ادامه‌دارتر خواهد بود.
پروسه فروش در این نوع معامله، بیشتر از فروش یک فروشنده به یک مصرف کننده است. به عنوان مثال فروشنده اول باید، مدیر فروش دپارتمان را ملاقات کند و بعد از آن کسی که صاحب بیزینس است، تایید فروش را خواهد داد. اما مزیت آن این است که در زمانی که قرار داد بسته شد، ‌این فروش می‌تواند مستمر باشد و چند ماه یا چند سال این همکاری ادامه دار باشد.

فروش به روش B2C یا بیزینس به مصرف کننده

در معامله B2C، آخرین مشتری به عنوان مصرف کننده در نظر گرفته می شود. خدمات نظافت منزل، رستوران، مغازه‌های خرده‌فروشی نمونه های از کمپانی‌های B2C هستند . وب‌سایت‌هایی که محصولات مصرف‌کنندگان را سفارش می گیرند نیز در این نوع معامله قرار می گیرند. برای مثال در ایران سایت دیجی کالا یکی از این فروشگاه‌های آنلاین می باشد. فروش در معاملات ‌B2C کوتاه‌تر اند و مصرف‌کننده به سرعت برای خرید ترغیب می‌شود؛ برای مثال مادری که به دنبال اسباب بازی‌های آموزشی است، ابتدا در یک سایت آن را پیدا می‌کند نقد و بررسی های آن را مطالعه می‌کند و پس از آن، آن اسباب‌بازی را می‌خرد. به همین سادگی و به همین سرعت و در کوتاهترین زمان!

در این نوع از فروش، خرید محصولات صرفا بر اساس پایه‌ای از احساسات و مبتنی بر قیمت و خود آن محصول انجام می‌گیرد.

B2C Marketing

B2B و B2C

ممکن است صنعتی بر روی دو نوع فروش پایه گذاری شده باشد. صنعت نشر کتاب یک مثال خیلی خوب در این زمینه است.

نویسندگان آثار خود را به ناشران عرضه می‌کنند در این حالت هم نویسنده و هم ناشر در حالت B2B قرار دارند. ناشر مراحل ادیت پرینت و بازاریابی کتاب را برای ارائه به کتاب فروشان آغاز می‌کند. در ایجا چه کتابفروشی‌های آنلاین چه خرده‌فروشان هدف ناشر قرار خواهند گرفت که در این حالت هم باز در نوع B2B معامله انجام خواهد شد. در نهایت کتابفروشی کتاب را به مصرف‌کننده می فروشد که در این جا فروش B2C اتفاق خواهد افتاد.

 

تفاوت‌ها در استراتژی بازاریابی

تاکتیک‌های بازاریابی متفاوتی در دو حالت B2B و B2C وجود دارد اگرچه متدهای تبلیغات، گسترش در ارائه و تبلیغات عمومی یکسان هستند. در فروش به صورت B2B تبلیغات یک بیزینس در مجله های مصرف کنندگان مدیا های عمومی مانند رادیو تلویزیون کمک به فروش آن نخواهد کرد و زمانی که مشتری بیزینس دیگر شروع به استفاده از محصول شما می کند در اینجا بازاریابی شما خاتمه یافته و فروش صورت گرفته است.
برای مثال برای صنعت ناشران مجلات بیزینس‌ها، نمایشگاه‌های تجاری، نمایشگاه های تکنولوژی پلتفرم های بسیار مناسب تر برای تبلیغات خواهند بود.

پیام بازاریابی بر اساس روش B2B ارزش، اعتماد و خدمات است. اما بازاریابی B2C بر روی قیمت محصول، رضایت احساس مشتری بعد از به دست آوردن آن محصول متمرکز شده است.